Communicatieve vaardigheden voor chauffeurs

Communicatieve vaardigheden voor chauffeurs (Klantgericht handelen)

Inleiding:

De vrachtwagenchauffeur is het visitekaartje van het bedrijf en heeft direct contact met de klanten. Steeds nadrukkelijker komt het kwaliteitsaspect van de dienstverlening in de dagelijkse beroepspraktijk van chauffeurs naar voren.

Het eerste contact door buitenstaanders met het transportbedrijf loopt vaak via de chauffeur. Van hem mag worden verwacht dat hij op een professionele wijze kan communiceren onder verschillende omstandigheden in verschillende situaties.

Ook binnen het bedrijf zal een chauffeur goed moeten kunnen communiceren met leidinggevenden, collega’s en de afdeling planning voor een juiste afwikkeling van een vervoersopdracht.

De beroepschauffeur communiceert dagelijks vele malen met klanten, collega’s en onbekenden. Veelal communiceert hij op een manier die in de loop van de jaren is aangeleerd.

Als de laatste beslissende schakel in het contact tussen leverancier en klant niet honderd procent in orde is komt de relatie met de klant in gevaar. Het is niet zo, dat de chauffeur op dit moment niet goed werkt, integendeel. Waar het om gaat is de kantjes even bij te slijpen. De puntjes op de i zetten! Daarvoor dient deze training communicatieve vaardigheden en klantgericht handelen. Met het oog op de toekomst, een gezonde toekomst in een gezond bedrijf.

code 95 voor chauffeurs

 

 

 

 

 

Doelgroep:

Chauffeurs, bijrijders, transportplanners, expediteurs en loods- en expeditie personeel.

Doelstelling:

Het doel van deze praktijktraining is het trainen/bijscholen van al in de sector transport en logistiek werkzame chauffeurs. Het gaat erom dat zij in bepaalde situaties vanuit een juiste beroepshouding handelen ten opzichte van collega’s, leidinggevenden en klanten.

Na deze trainingen hebben de deelnemers een betere kennis en inzicht in de wisselwerking tussen zichzelf en de opdrachtgever. Ze beschikken over vaardigheden om praktische situaties op een contactgerichte en klantvriendelijke manier op te lossen. Ook wordt het omgaan met stress een steeds belangrijker aspect in de uitvoering van het werk.

Waarde nascholing: 7 uur

Cursusdata:

In Company: in onderling overleg met opdrachtgever.

Cursuskosten:

Op basis van offerte

In Company training:

Omdat elke bedrijf specifieke omstandigheden kent, verzorgen wij deze training op uw locatie. Dit kan al vanaf zes deelnemers. De in-company training gaat uitvoerig in op de situatie in uw bedrijf. De uiteindelijk inhoud van de training wordt samen met de opdrachtgever bepaald.

Neem voor een offerte op maat contact op met de cursusadministratie.

Ook interessant/vervolgopleiding:  

De digitale tachograaf 

Fysieke belasting 

Leefstijl

Niet alleen de zorg voor lading en vrachtwagen is belangrijk, ook de communicatieve vaardigheden van de chauffeur met bijvoorbeeld opdrachtgever, klant en planner zijn doorslaggevend voor het succes van het bedrijf