Rijoptimalisatie beroepschauffeur

Rijoptimalisatie beroepschauffeur

De Europese Richtlijn Vakbekwaamheid stelt dat beroepschauffeurs hun vakbekwaamheid (het huidige chauffeursdiploma ) alleen behouden als zij gedurende 5 jaar 35 uur nascholing volgen. Minimaal één blok van 7 uur moet een praktische rijtraining zijn.

mini-PICT0009

Rijoptimalisatie Schadepreventie (defensief rijden) 

Inleiding:

De vrachtwagenchauffeur van tegenwoordig moet onder een steeds grotere druk en sterk wisselende omstandigheden werken. Dit vereist van hem of haar een defensieve deelname aan het verkeer. Zo moet er rekening gehouden worden met: niet altijd begrijpelijke acties van andere weggebruikers; wisselende weers- en verkeersomstandigheden.

Door onderzoek is gebleken dat schades door chauffeurs vaak door tijdsdruk ontstaan. Veel chauffeurs leven met een haastig gevoel waardoor risico’s foutief worden ingeschat en bepaalde handelingen niet zorgvuldig worden uitgevoerd.

Deze opleiding zorgt ervoor dat de chauffeur weer de puntjes op de i zet. Centraal in deze training staat defensief rijgedrag, veiligheid, manoeuvreren en spiegelgebruik.

lesprogramma:

Praktijk:

  • onderwerpen theorie
  • manoeuvreren
  • omgaan met weersomstandigheden

Theorie:

  • rijtechniek (kijken, observeren, concentreren)
  • schadeformulieren
  • spiegelstand
  • voorkomen van incidenten bij laden en lossen

Doelstelling:

De chauffeur rijdt defensiever dan voorheen en is zich bewust van de risicovolle situaties die hij op de weg en bij het laden en lossen tegenkomt.

mini-PICT0057

Het nieuwe rijden (HNR) met vrachtauto

Inleiding:

In het wegtransport is kostenbeheersing belangrijk. De marges staan onder druk waardoor een toenemende behoefte is ontstaan gebruik te maken van zijn wagenpark. Economisch gezien zéér aantrekkelijk: met Het Nieuwe Rijden zijn besparingen tot 15% op de brandstofkosten te bereiken.

Andere voordelen zijn:

  • Concreet financieel voordeel.
  • Minder brandstofverbruik.
  • Minder schade en onderhoud.
  • Meer comfort en veiligheid voor de bestuurder.
  • Grotere verkeersveiligheid.
  • Minder stress.
  • Minder belasting van het milieu.

Doelstelling:

De cursist is in staat de principes van zuinig rijden in de praktijk toe te passen.

manoeuvreren

Rijoptimalisatie Manoeuvreren 

Inleiding:

De vrachtwagenchauffeur van tegenwoordig moet onder een steeds grotere druk en sterk wisselende omstandigheden zijn voertuig in de meest onmogelijke hoeken en gaten maoeuvreren.

Uit onderzoek is gebleken dat veel schades ontstaan doordat de chauffeur vaak onder  tijdsdruk staat. Veel chauffeurs leven met een haastig gevoel waardoor risico’s foutief worden ingeschat en bepaalde handelingen niet zorgvuldig worden uitgevoerd.

Deze opleiding zorgt ervoor dat de chauffeur weer de puntjes op de i zet. Centraal in deze training staat, manoeuvreren en spiegelgebruik.

lesprogramma :

Praktijk:

  • manoeuvreren
  • controle van het voertuig
  •  rijtechniek (kijken, observeren, concentreren)
  • omgaan met manoeuvreersituaties
  • koppelprocedure

Doelstelling:

De chauffeur manoeuvreert het voertuig in verschillende situaties.

Algemene informatie

Waarde nascholing: 7 uur

Cursusdata:

In Company: in onderling overleg met opdrachtgever.

In Company training:

Omdat elke bedrijf specifieke omstandigheden kent, verzorgen wij deze opleiding alleen  in-company op uw locatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de voertuigen van het bedrijf.

Dit kan al vanaf twee deelnemers. De in-company training gaat uitvoerig in op de situatie in uw bedrijf. De uiteindelijk inhoud van de training wordt samen met de opdrachtgever bepaald.

Neem voor een offerte op maat contact op met de cursusadministratie 0651 360182

Ook interessant/vervolgopleiding: 

Veilig werken met de meeneemheftruck 

Fysieke belasting 

Communicatieve vaardigheden